ORGELET
4554 piper, 300 kubikkmeter og en høyde på hele 15 meter
Orgelet i Stavanger konserthus er bygget inn i fronten av orkestersalen Fartein Valen. Det har 65 stemmer og er skreddersydd for salens akustikk. I norsk sammenheng tilbyr dette instrumentet enestående muligheter til å gjengi det symfoniske orgelrepertoaret med orkester. Hver enkelt av de 65 000 delene er håndlaget. Instrumentet er å se på som et kunstverk med sin helt personlige karakter som forener fransk orgeltradisjon med nordiske impulser.
Verdens fremste organister gjester regelmessig konserthusets internasjonale orgelrecital-serie. I tillegg arrangeres programkonsepter som Orgelnatt, Orgelets Ønskekonsert og Orgelkino. Konserthuset deltar også årlig i den Stavanger-baserte Norsk Orgelfestival, og arrangerte i 2016 sin egen festival Orgelkraft.
I november 2018 arrangerte Stavanger konserthus en unik fremførelse av orgelkomponisten Olivier Messiaen sine samlede orgelverk, «Messiaen Complete». Les mer om det unike prosjektet her.
Nils Henrik Asheim er konserthusets organist. Han er to ganger Spellemannsprisvinner, har hatt oppdrag for OL og Kongehuset, og er kjent som en av vår fremste samtidskomponister og for nye innfallsvinkler til klassisk musikk.
Orgelet er bygget av Ryde & Berg i Fredrikstad. Det har 4554 piper. Fasaden er tegnet av arkitekt Ulf Oldæus.
Følg orgelet i Stavanger konserthus på Facebook og YouTube!
Ryde & Berg, opus 100
DISPOSISJON
I. Hovedverk | II. Positiv i svell | III. Svellverk | IV. Chamades | Pedal |
Principal 16′ | Gedakt 16′ | Bourdon 16′ | Bombarde 16′ | Bourdon 32′ |
Principal 8′ | Principal 8′ | Principal 8′ | Tuba 8′ | Majorbass 16’ |
Bourdon 8′ | Rørfløyte 8′ | Bourdon 8′ | Trompette 8′ | Principal 16′ |
Gambe 8′ | Salicional 8′ | Flûte travers 8′ | Clairon 4′ | Subbass 16′ |
Flûte harm. 8′ | Dolce 8′ | Gambe 8′ | Gedaktbass 16′ | |
Oktav 4′ | Unda maris 8′ | Voix céleste 8′ | Oktav 8′ | |
Spissfløyte 4′ | Oktav 4′ | Oktav 4′ | Cello 8′ | |
Kvint 2 2/3′ | Salicet 4′ | Flûte oct. 4′ | Gedakt 8′ | |
Oktav 2′ | Rørfløyte 4′ | Nazard 2 2/3′ | Oktav 4′ | |
Mixtur VIII | Kvint 2 2/3′ | Octavin 2′ | Mixtur VI | |
Cornet V | Oktav 2′ | Plein jeu V-VI | Kontrabasun 32′ | |
Trompet 16′ | Ters 1 3/5′ | Basson 16′ | Basun 16′ | |
Trompet 8′ | Mixtur V | Tromp. harm. 8′ | Fagott 16′ | |
Trompet 4′ | Cor anglais 16′ | Basson-hautbois 8′ | Trompet 8′ | |
Trompet 8′ | Voix humaine 8′ | Clairon 4′ | ||
Clarinette 8′ | Clairon 4′ | |||
Tremulant | Tremulant |
Kopler: II/I, III/I, III/I 16’, III/II, I/Ped, II/Ped, III/Ped, III/Ped 4’, IV/I, IV/II, IV/Ped.
Fast spillebord: Mekanisk traktur (unntatt chamades) elektrisk registratur.
Mobilt spillebord: Fullt elektrisk.
Tilleggskopler kun på mobilt spillebord: Super og Sub på I/I, II/I, III/I, IV/I, II/II, III/II, III/III.
Også kun på mobilt spillebord: Gedackt 16’ fra Positiv er uavhengig tilgjengelig på Pedal og man.I med vanlig koppel, super og super-super kopler (= klinger som 16’, 8’ eller 4’ register)
Manualomfang: C-a3
Pedaomfang: C-f1
Pedal: Straight konkav.
Kammertone: 442 Hz
Generalcrescendo på valse
Svell på man.II og man.III
Setzer system:
999 serier med 100 kombinasjoner hver, nummerert 0-99.
Fram og tilbake knapper for hender og føtter. Framover-knapp for tommel på man.I og III.
MIDI in / out
For mer info om instrumentet, inkl.midi implementation:
Kontakt konserthusorganist Nils Henrik Asheim
nha@stavanger-konserthus.no