INTERVJU MED ORGANISTEN I NOTRE-DAME: OLIVIER LATRY

Av Stavanger Konserthus november 12, 2021

Årets kanskje største orgelbegivenhet nærmer seg! Søndag 14. november får vi besøk av Olivier Latry; organist i Notre-Dame i Paris og en av verdens mest anerkjente konsertorganister.

Denne kvelden skal organisten få utfolde seg på Konserthusets 4554 piper. Mens instrumentet hans i Notre-Dame i Paris fremdeles er utilgjengelig på grunn av brannen i 2019, bruker han tiden på hektisk turnévirksomhet, og vi er stolt over at han finner veien hit mellom opptredener i mange andre europeiske land.

BRANNEN I NOTRE-DAME

– Det er to år siden den dramatiske brannen i Notre-Dame. Hvordan går det med å få orgelet renovert, og hva er tidsperspektivet?

– Ting går ganske bra. Katedralen er sikret, og renoveringen kan starte. Orgelet ble demontert og tatt ut i fjor høst, og arbeidene har startet. Heldigvis var det ikke vesentlige skader på instrumentet, kun støvbelegg. Planen er fremdeles å åpne bygget igjen i 2024, selv om ikke alt vil være ferdig til da.

IDÉENE BAK PROGRAMMET

– Du har satt sammen et ganske originalt program for konserten hos oss. Kan du si noe om idéene bak?

– Vi starter med Bach og de som var inspirert av ham i det 19. og 20.århundre. Jeg tenker ikke bare på Widors transkripsjoner som jeg spiller, men også at Liszt, Widor og Vierne alle var aktive i å utgi Bachs musikk, både originalkomposisjoner og bearbeidelser.

Så er det naturen: Fugler hos Liszt, og i Viernes Fantasistykker finner vi både Solhymne og Måneskinn.

Dessuten er komponistene i programmet forbundet med hverandre: Widor med Liszt, Vierne med Widor. Og Bach, som Debussy sa – «forblir vår alles far».

ORGLER I KONSERTHUS VS. I KIRKER

– Hva er din visjon av hvordan orgler i konserthus burde brukes, sammenlignet med kirker?

– I konserthus kan vi gjøre andre slags ting, spesielt musikk som ikke passer i sakrale rom. Lydopplevelsen er også annerledes: mindre etterklang, klarere lydbilde. Og utøveren er synlig, noe som ikke alltid er tilfelle i en kirke, med mindre man har videooverføring til skjerm. Noen folk føler seg også fremmede i kirken, og konserthuset gir dem mulighet til å høre orgel som et vanlig instrument, ikke et kirkeinstrument.

ORGELET FOR ET UNGT PUBLIKUM

– På hvilken måte mener du at orgelet appellerer til et ungt publikum, og hva bør man vektlegge for å formidle det til dem?

– Dette er et instrument med HØY LYD! Et viktig poeng for unge folk… og det inneholder en masse variasjon i lyder, som gjør det svært tiltrekkende. Alle måter å popularisere orgelet bør praktiseres. Ikke bare vanlige konserter, men «guided tours», barnekonserter, konsert med andre instrumenter og kunstformer (billedkunst, crossover, dans), stumfilmer osv. En organist skal også være en misjonær!

Olivier Latry er en dedikert og karismatisk utøver som ikke overlater noe til tilfeldighetene, heller ikke valget av musikk. Programmet denne kvelden blir en unik reise i orgelets klangmuligheter, fra Bach og til hans egen avsluttende improvisasjon!

PROGRAM FOR KONSERTEN

J.S.Bach: Ricercare

Bach/Widor: Nattevaktens marsj og Mattheus Final

Liszt/Saint-Saëns: Legende “Prekenen til fuglene”

Vierne: 4 stykker fra Pièces de Fantaisie, suite nr.2
Hymne au soleil
Clair de lune
Feux follets
Toccata

Olivier Latry: Improvisasjon