London Symphonic Rock Orchestra
fredag 27. september 2024, 19:30 | Zetlitz
fredag | 03. mai 202403. mai 2024 | 19:30 | Kjøp |
Ludvig Gudim har spilt for millioner av TV-seere, vært solist med en rekke internasjonale orkestre, og spiller i Det Norske Kammerorkester. Men i kveld spiller han for oss!
Fanny Mendelssohn-Hensel (1805-47), skal ha vært like begavet som sin bror, vidunderbarnet Felix Mendelssohn. Begge fikk undervisning på klaver og i komposisjon. Hennes verk har imidlertid først i senere tid fått anerkjennelsen de fortjener. Dette gjelder også opusnummer 24: ouverturen i C-dur – et stykke som egner seg særdeles godt som konsertåpning.
At Max Bruch er en kjent komponist, skyldes nesten ene og alene hans Fiolinkonsert nr. 1 i g-moll. Bortsett fra Kol Nidrei for cello og orkester, er hans andre verk så å si glemt. Fiolinkonserten (1864–68) hører til enhver stor fiolinists standardrepertoar. Den berømte fiolinisten Joseph Joachim var til hjelp da Bruch skrev verket, og komponisten dedikerte konserten til han. Brahms viet også sin fiolinkonsert til Joachim. Bruch tenkte å kalle konserten «Fantasi», noe som karakteriserer den godt. De sanglige temaene er betagende.
Johan Svendsen tilhører, sammen med Grieg og Christian Sinding, det som ofte kalles «gullalderen» i norsk musikk. I ettertid har han stått litt i skyggen av Grieg, men Svendsen er overlegen i de store formene. Han var en ledende dirigent i sin tid, med blant annet en oppførelse av Wagners Valkyrjen som ble legendarisk. Svendsen skrev to symfonier – den første ganske tidlig i karrieren og den siste, nr. 2 i B-dur, da han var på høyden som komponist. Verket hører til blant de beste nordiske symfonier. Det har en klassisk formoppbygning, men særlig i scherzoen, tredjesatsen, slår norsk folkemusikk gjennom; hovedtemaet har preg av hardingfeleslåtter. Svendsen var suveren i sin behandling av orkesterstemmenes forskjellige farger, og det merkes i denne symfonien. Idérikdommen er stor i alle fire satser, og kommer til uttrykk med usedvanlig god instrumentering.
Program:
Fanny Mendelssohn-Hensel (1805-47):
Ouverture i C-dur, H. 265 (1832) 11 min.
Max Bruch (1838-1920):
Fiolinkonsert nr. 1 i g-moll, op. 26 (1864–68) 24 min.
Prelude. Allegro moderato
Adagio
Finale. Allegro energico – Presto
Pause 25 min.
Johan Svendsen (1840-1911):
Symfoni nr. 2 i B-dur, op. 15 (1877) 33 min.
Allegro
Andante sostenuto
Intermezzo. Allegro giusto
Finale. Andante – Allegro con fuoco
Medvirkende:
Mei-Ann Chen, dirigent
Ludvig Gudim, fiolin
Varighet: Ca. 1 time og 50 minutter, inkl. pause
Arrangør:
Stavanger Symfoniorkester
Forhåndsbestill forfriskninger som står klar når pausen begynner!
Bestillingen merkes med ditt navn, og står klar på eget henteområde i hovedfoajeen, rett over billettskranken langs den røde veggen. Husk legitimasjon.
Du kan forhåndsbestille samtidig som du bestiller billetter, eller når som helst innen kl. 15.30 på konsertdagen her.
Når kapasitet kan vi også ta i mot forhåndsbestilling før arrangementet starter.
fredag 05. april 2024, 16:30 | Foajé
fredag 05. april 2024, 19:30 | Fartein Valen
lørdag 06. april 2024, 20:30 | Fartein Valen
torsdag 11. april 2024, 19:30 | Fartein Valen
lørdag 13. april 2024, 14:00 | Foajé
lørdag 13. april 2024, 19:00 | Zetlitz
lørdag 13. april 2024, 19:30 | Fartein Valen
søndag 14. april 2024, 18:00 | Fartein Valen
søndag 14. april 2024, 18:30 | Zetlitz
torsdag 18. april 2024, 19:30 | Fartein Valen
fredag 19. april 2024, 19:00 | Kuppelhallen
fredag 19. april 2024, 20:00 | Zetlitz