SSO Hovedserien: Musikk fra havet

torsdag 02. april 202002. apr 2020 19:30 Kjøp

Fartein Valen
BILLETTER KR 80 - 545 (INKL. SERVICEAVGIFT)



Denne konserten inngår i Hovedserien. Kjøp abonnement her.

Som de impresjonistiske kunstmalerne, har også komponister forsøkt å fange inn havet med alle dets skiftende stemninger – fra morgengry til skumring, bølgenes og vindens lek.

Medvirkende:
Kwame Ryan, dirigent
Wolfgang Kogert, orgel

Program:
Mendelssohn: Die scho¨ne Melusine, ouverture
Deutsch: Okeanos, orgelkonsert
– skandinavisk premiere
Ravel: Une barque sur l’ocean
Debussy: La Mer

Inn i musikken kl. 18.30 i VIP-rommet.

I ouverturen fra 1833 maler Mendelssohn et fantastisk sjølandskap basert pa° legenden om Melusine, en vann-nymfe som gifter seg med Grev Raymond, forutsatt at han aldri ser henne en lørdag – dagen hun ikler seg havfrueskikkelse. Stor lykke omslutter de to elskende, frem til adelsmannen oppdager hennes hemmelighet og hun ma° for- bli i sin havfrueform for alltid. Ouverturen skildrer ikke detaljene i historien, men formidler heller historiens poetiske essens, og dens lyse, skinnende kvaliteter fanger musikken vakkert inn i eventyret.

I Une barque sur l’oce´an (En ba°t pa° havet) fra 1905 maler Ravel havet som pa° et enormt lerret; han bruker hele orkesteret, som kan reflektere det endeløse havet. Midt i verket ga°r havet fra fredelig stemning til storm, og bygger seg opp til et stort klimaks, og dynamikk blir brukt for a° illustrere havets uberegnelighet. Ba°ten overlever stormen, og en myk erindring av a°pningen bringer verket til en fredelig avslutning.

I La Mer portretterer Debussy havets konstante forandringer, dets lys, vind og bølger. Men kritikerne, derimot, sa° verken lyset eller havet ved urfremføringen i 1905. La Mer brøt med konvensjonene med sin uvanlige orkestrering og va°gale harmonikk. Verket skapte kontrovers til og med under prøveperioden, hvor fiolinistene skal ha knyttet lommetørklær pa° tuppen av buen i protest og for latterliggjøring. Verket oppna°dde ikke publikums enstemmige bifall før det ble fremført igjen i 1908, da med komponisten selv som dirigent.

Deutsch’ Okeanos for orgel og orkester ble komponert i 2014–15. Okeanos var i gresk mytologi en personifisering av urstrømmen som omkranset hele jorden. Formmessig følger verket prinsippene om det gylne snitt, hvor lengden av hele verket og de individuelle satsene er matematisk relatert. De fire satsene er ogsa° inspirert av de fire elementene vann, luft, jord og ild. Orgelet fungerer som en virtuos solist, men beriker ogsa° de mangeartede orkesterfargene.

Arrangør: Stavanger Symfoniorkester

Hovedserie Klassisk Stavanger Symfoniorkester