SSO Hovedserien: Fra den nye verden

torsdag 19. mars 202019. mar 2020 19:30 Kjøp

Fartein Valen
BILLETTER KR 80 - 545 (INKL. SERVICEAVGIFT)



Denne konserten inngår i Hovedserien. Kjøp abonnement her.

Eivind Gullberg Jensen, dirigent
Antoine Tamestit, bratsj

Mæland: verdenspremiere
Bartók: Bratsjkonsert
Dvorák: Symfoni nr. 9
‘Fra den nye verden’

Inn i musikken kl. 18.30 i VIP-rommet.

Ungarske Béla Bartók og tsjekkiske Antonín Dvorák skrev noen av sine aller fineste verk i New York. I kveld får vi høre to av dem.

Øyvind Mæland (f. 1985) studerte piano ved Barrat Due musikkinstitutt under Jiri Hlinka, og komposisjon ved Norges musikkhøgskole hos Olav Anton Thommessen, Ivar Frounberg og Henrik Hellstenius. Han arbeider hovedsaklig i kammerformatet og har samarbeidet med ensembler som Oslo Strykekvartett, Kairos Quartet, Aksiom, BIT20 Ensemble og Oslo Sinfonietta. Hans musikk har vært fremført ved en rekke festivaler, bl.a. Ultima, Borealis og Oslo Kammermusikkfestival. I 2013 ble hans opera, Ad undas – Solaris Korrigert, urfremført av Den Norske Opera & Ballett. Mæland fikk De unges Lindemanpris i 2018. I Hovedserien vil Stavanger Symfoniorkester ha verdenspremiere pa° Mælands nye orkesterverk. Stykket er komponert som en del av KUPP-prosjektet. KUPP er et nytt utviklings-, nettverks og promoteringsprogram for unge komponister, initiert av Norsk Komponistforening og Music Norway og hvor Det norske komponistfond, NB Noter, Talent Norge, Sparebankstiftelsen DNB, TONO er deres samarbeidspartnere.

Historien om Bartóks bratsjkonsert minner om den romantiske framstillingen av Mozarts Rekviem. Vi ser alle for oss komponisten på dødsleiet, febrilsk skrivende, omkranset av noteark mens livskraften tappes ut av ham. Det var slik den uhelbredelig syke Bartók skrev konserten for bratsj og orkester i 1945.
I likhet med Dvoráks 9. symfoni ble den skrevet i New York, etter Bartóks flukt fra Europa etter krigsutbruddet i 1940. Den fenomenale suksessen med det symfoniske verket Konsert for orkester i 1943 spredte ryktet om den ungarske mester, og i 1944 mottok han bestilling på en bratsjkonsert fra den framstående bratsjisten William Primrose. På dette tidspunktet arbeidet Bartók allerede med en fiolinsonate til Yehudi Menuhin, og sin siste klaverkonsert. Han fikk diagnostisert uhelbredelig leukemi omtrent samtidig med bestillingen fra Primrose, men gikk inn i oppgaven med ukuelig dødsforakt.

Da Bartók døde noen måneder senere, var konserten knapt mer enn en bunke usorterte skisser. Samtidig viste det seg, etter hvert som hans gode venn og komponistkollega Tibor Serly fikk orden på haugen med håndskrevne noter som han fant ved Bartóks dødsleie, at notatene innehold substans til en komplett komposisjon i tre satser. Det var nettopp Serly som fullførte partituret, og i 1949 ble konserten urframført av Minneapolis Symphony med William Primrose som solist.

Omstendighetene omkring tilblivelsen av Dvoráks 9. symfoni er hyggeligere. Filantropen Jeannette Thurber hadde invitert Dvorák til New York for å undervise i komposisjon ved National Conservatory of Music. Etter den spede starten under George Washington hadde USA vokst til en stormakt. Nå ønsket Thurber å bidra til at landets komponister fikk en egen, musikalsk stemme, Dvoráks oppgave var å være en slags mentor for denne prosessen.

Dvorák startet arbeidet med symfonien med det samme. Tydelig inspirert av alle de nye inntrykkene dette kontinentet hadde å by på, skrev han sitt viktigste verk noensinne. Få dager før den ble urframført av New York Philharmonic skrev han verkets tittel på partituret; ”Z nového sveta“ …. Fra den nye verden.

Arrangør: Stavanger Symfoniorkester

Hovedserie Klassisk Stavanger Symfoniorkester