SSO Hovedserien: Dødens mange fasetter

torsdag 10. februar 202210. feb 2022 19:30 Kjøp

Fartein Valen
BILLETTER KR 85 - 560 (INKL. SERVICEAVGIFT)



I kveldens program møter vi både sørgemarsj, dødsdans og et avskjedsverk.

PROGRAM
Richard Wagner: Siegfrieds sørgemarsj
arr. Huytschenreuter

Modest Musorgskij: Sanger og danser om døden (Pesni i pljaski smerti)
arr. Sjostakovitsj

Pause

Dmitrij Sjostakovitsj: Symfoni nr. 15

MEDVIRKENDE
Andris Poga, dirigent
Ildar Abdrazakov, bass

Mussorgskij skrev flere sangsykluser, deriblant Dødens sanger og danser (Pesni i pljaski smerti) fra 1875. Dødstematikkene i sangene blir aldri sentimentale, de er overpersonlige, anskueliggjør som dramatiske scener. De knytter seg sterkt til folkesang, der nettopp dødsdansen kan være et tema. Men vi hører også reminisenser fra den latinske Dies irae-sekvensen (Vredens dag). Samt sitater fra den slaviske dødsmessen. Sjostakovitsj arrangerte de fire sangene for orkester i 1962, og hans symfoni nr. 14 (1969), som er blitt kalt en «dødsdans», har spor av Mussorgskijs sanger. Sjostakovitsj’ arrangementer har stor emosjonell kraft og spennvidde, og stimulerer til visuelle bilder.

Intet egner seg bedre etter dette enn Sjostakovitsj’ 15. symfoni. Det ble hans siste, komponert i 1971, under en langvarig sykdom. Man har tilskrevet hans til dels sparsomme og tynne instrumentering sykdommen; håndleddene gjorde det bare mulig å skrive ut det mest nødvendige. Sjostakovitsj, som bare hadde kortere opphold utenfor Sovjetunionen, måtte være forsiktig med å uttale seg om hva verkene hans uttrykte. Offentlig var han én person, privat en annen. Det beste som er sagt om den siste symfonien kommer vel fra den store dirigenten Kurt Sanderling, som har innspilt alle Sjostakovitsj’ symfonier og kjente ham godt. Han mener at denne symfonien er komponistens avskjed med livet, i likhet med Mahlers Lied von der Erde. Verk og liv var alltid sterkt forbundet hos Sjostakovitsj, og Sanderling mener at den gåtefulle andresatsen i symfonien avspeiler ensomhet, mørke, forlatthet. Temaet som trombonene setter inn med midt i satsen, assosierer da også til Chopins sørgemarsj. Verket er fullt av sitater. Særlig gjør sitatet av dødsmotivet i Wagners Valkyrien inntrykk, det samme gjelder sitatet av Tristan-sitatet som uttrykker kjærlighetslengsel eller, som Sanderling mener, livslengsel.

VARIGHET
Annonseres

ARRANGØR
Stavanger Symfoniorkester

Klassisk

#Hovedserie #stavanger symfoniorkester #Vår2022