SSO: Beethovens strykekvartett opus 131

lørdag 26. september 202026. sep 2020 14:00 Kjøp

Fartein Valen
BILLETTER KR 100 - 400 (INKL. SERVICEAVGIFT)



Beethovens strykekvartett opus 131 må være en “hotspot” i hans produksjon. Etter utrolig 600 (!) sider med skisser erklærte komponisten seg fornøyd. Han sa at stykket framviste “en ny form for stemmeføring, og gudskjelov litt mindre talentløshet enn før.”

PROGRAM
Ludwig van Beethoven: Strykekvartett nr. 14 Op. 131 i ciss-moll
I konsertens første del gir Nils Henrik Asheim en musikalsk “guidet tur” gjennom verket.

MEDVIRKENDE
Blythe Press, fiolin
Harald Grimsrud, fiolin
Christine Oseland, bratsj
Hjalmar Kvam, cello
Nils Henrik Asheim, presentasjon

Stykket er så fullt av nye ideer og originale grep at komponist Nils Henrik Asheim har satt seg ned og laget en veiviser for publikum. Denne blir framført live og interaktivt med kvartetten på scenen, som start på konserten. Gjennom Asheims ledelse får vi se hvilken vei musikkens elementer tar. Vi følger motiver, temaer og klanger og får et gløtt inn i Beethovens plan mens musikken blir til.

Etter pause blir kvartetten framført i sin helhet.

Med de sene kvartettene forlater Beethoven fullstendig den standardiserte formen på fire satser, til fordel for en ny type narrativ formdesign, eller fortellerteknikk. Opus 131 gjenspeiler en sinnrik syv-satsig plan av musikalske sjangere, tematiske slektskap, overganger og modulasjoner mellom tonearter. Slik skapes det et inntrykk av en ikke-formulert, men likevel tydelig fortalt historie.

Verket åpner med en rolig og avklaret fuge. I den andre enden står den rake motsetningen: oppkavet, rytmisk og revolusjonær musikk som spiller ut dualismer. Mellom disse finner vi to lystige mellomsatser, krysninger mellom kroppslig dansemusikk og en plaprende strøm av noter. I sentrum av verket finnes en labyrint i variasjonsform, hvor ulike konvensjoner og rollespill mellom musikerne prøves ut og forkastes én etter én, før lytteren blir satt på prøve med ulike gåter som oftere og oftere ender i spørsmålstegn. Innimellom, to korte overgangssatser som liksom annonserer noe som skal komme, ved hjelp av opera-lignende elementer som resitativ, kadens og arie.

Ingen av satsene har noen egentlig avslutning. Mot slutten av hver enkelt sats parkeres musikken, rydder opp etter seg og åpner døra for neste sats. Så uforutsigbart og likevel perfekt framstår verket, at det fikk Franz Schubert til å si “Etter dette, hva er det igjen for oss å skrive?”

Arrangør: Stavanger Symfoniorkester

Nummererte plasser
Til denne konserten selges kun nummererte sitteplasser, alle med 1-meters avstand.

Det skal være trygt å besøke oss
Vi gjør det vi kan for at det skal være trygt å besøke oss, og alle arrangement gjennomføres i henhold til nasjonale myndigheters pålegg om smittebegrensende tiltak. Vi har blant annet redusert antall tilgjengelige billetter, slik at vi kan ha god plass og overholde regelen om 1-meters avstand. Vi ber alle våre gjester om å følge hygienerådene fra Folkehelseinstituttet. Les mer om hvordan Covid-19 påvirker virksomheten vår her.

Klassisk Stavanger Symfoniorkester Symfoni