Kammermusikk med utsikt

lørdag 17. november 201817. nov 2018 14:00 Kjøp

Vip
BILLETTER KR 80 - 130 (INKL. SERVICEAVGIFT)



PROGRAM:

Bedrich Smetana (1824-1884): Strykekvartett n.1 i e-moll «Fra mitt liv» (1876) – 28min.
                                                    Allegro appassionato
                                                    Moderato á la Polka
                                                    Largo sostenuto
                                                    Vivace

Medvirkende:
Krzysztof Bilicki, fiolin
Aya Muraki, fiolin
Christine Oseland, bratsj
Jaakko Pulakka, cello

Johannes Brahms (1833-1897): Strykekvintett nr.2 i G-dur op.111 (1890) – 30min.
                                                      Allegro non troppo, ma con brio
                                                      Adagio
                                                      Un poco Allegretto
                                                      Vivace ma non troppo presto

Medvirkende:
Una Maja Wagner, fiolin
Aya Muraki, fiolin
James Herstatt, bratsj
Beatrice Bjørnsen, bratsj
Jaakko Pulakka, cello

PROGRAMOMTALE:

Bedrich Smetana var en aktiv musikklærer og dirigent i Praha, og pådriver for en rekke foreninger og organisasjoner som arbeidet for å fremme nasjonalromantisk musikk. Smetana blir i sitt hjemland sett på som den tsjekkiske musikkens far, og hans melodier er ofte preget av folkemusikk og tsjekkiske danserytmer, og portretterer hjemlandets landskap, historie og legender.
Smetana ble syk av syfillis, og i 1874 hadde sykdommen gjort han helt døv. Han trakk seg fra offentligheten, men fortsatte å komponere. Orkestersyklusen Ma vlast, som den kjente Moldau er en del av, og strykekvartett nr.1 ble skrevet i disse årene. Han skrev bare et fåtall kammermusikkverker, og hans første strykekvartett, med undertittelen «Fra mitt liv», er et selvbiografisk verk som framstiller hans liv, hans ungdommelige entusiasme for sin kunst, vennskap og kjærlighet, og skildrer utbruddet av døvheten som rammet han. I siste satsen kan vi høre en høy, utholdt E i førstefiolin, omgitt av illevarslende tremoloer i akkompagnementet, som illustrerer tinnitus-lyden som forløper for døvheten. Stykket ender stille i en dur-akkord, og kan tolkes som et håp om en bedre fremtid, på tross av sykdom, døvhet og motgang.

I tiden før Johannes Brahms skrev sin andre strykekvintett i 1890, så han ut til å ha gradvis trukket seg mer inn i seg selv, og var svært selvkritisk til sine komposisjoner og vegret seg for å gi ut kammermusikk for strykere. Han rådførte seg med sin gode venn og fiolinist Joseph Joachim før noen av hans strykeverk ble utgitt. Hans forlag i Berlin fikk en notis etter fjerde sats i partituret der det sto: «Med denne note kan du ta avskjed med min musikk, for det er på høy tid å stoppe», men verket gir ikke noe inntrykk av å være et avskjedsverk. Cello-melodien i åpningen av første sats stammer fra skisser som Brahms hadde for en femte symfoni, og satsen inneholder partier som fremkaller stemningen av en wiener-vals. Den langsomme andresatsen introduseres i bratsjen som var Brahms’ favoritt-strykeinstrument. Stemningen skifter mellom dur og moll, men ender i D-dur. Sammen med tredje sats utgir de en perfekt enhet av følelse og energi, og finalen er krydret med en ungarsk csárdás, helt uten anstrengelse og overflødighet.

Varighet: ca. 1 time uten pause
Arrangør: Stavanger Symfoniorkester

Kammermusikk Klassisk Klassisk musikk Musikk Stavanger Symfoniorkester