Messiaen Complete

KRITIKERPRISEN FOR MUSIKK 2018/2019

Torsdag 26. september 2019 ble organist Nils Henrik Asheim tildelt kritikerprisen for musikk 2018/2019 for prosjektet »Messiaen Complete».

Prisutdelingen fant sted på Litteraturhuset  Oslo, og Nils Henrik Asheim kommenter den slik:- Kritikerne følger oss gjennom karrieren, og er med å forme vår forståelse av hvem vi er som kunstnere. Derfor er det ekstra stas å få en pris som Kritikerlaget står bak. Når jeg ser på rekka av tidligere prismottakere føler jeg meg ydmyk. Jeg deler æren med alle de andre kunstnere som deltok i prosjektet, og med Messiaen som skapte denne fantastiske musikken.

Konserthusdirektør Per-Harald Nilsson er svært stolt av både organisten og orgelprosjektet Messiaen Complete som fant sted i konserthuset:
– At Kritikerlaget løfter frem Messiaen Complete er ikke bare en anerkjennelse av en unik konsert, men også en fin synliggjøring av konserthusets tunge orgelsatsning, kommenterer konserthusdirektør Per-Harald Nilsson. – Nils Henrik som unik skaper og kunstnerisk ansvarlig for orgelprogrammet, har tatt dette langt ut over det ordinære orgelrepertoaret. Etter orgelet var ferdig intonert og ble tatt i bruk våren 2013, har vi hatt alt fra klassiske orgelkonserter til ønskekonserter med fotball-hymner, orgelnatt, piknik i orgelet og mye mer. Ofte med mange samarbeidspartnere og medvirkende, fra vår egen region og utenfra, avslutter Nilsson.

Kritikerlagets beskrivelse for nominasjon:

Nils Henrik Asheim samlet noen av verdens beste organister til å spille Olivier Messiaens samlede orgelverk, hvorav mange av utøverne hadde omfattende og direkte kontakt med komponisten. Musikalsk var konserten en sjelden perle, og med ni timers varighet kunne man virkelig føle på kroppen den evigheten Messiaen så ofte skrev om i musikken sin. Det var også et allkunstverk: Valen-salen hadde en live lyssetting gjennom av hele konserten. Bearbeidet lyd gikk derfra inn til Zetlitz-salen, som var utformet som et gigantisk video- og installasjonskunstverk.

OLIVIER MESSIAENS SAMLEDE ORGELMUSIKK PÅ ÉN DAG

HISTORISK KONSERTMARATON I STAVANGER

Mange mener at Olivier Messiaen er den største orgelkomponisten etter Bach. Med inspirasjon fra forskjellige kilder som fuglesang, indiske rytmer, glassmalerier og religiøs mystikk utviklet han et eget univers av klang som aldri slutter å fascinere. Den 17.11.2018 arrangerte Stavanger konserthus en unik framførelse av hans samlede orgelverk.

PARALLELL KONSERT  I TO SALER

I den ene salen (Fartein Valen) ble musikken spilt på orgelet, med publikum i benkeradene som på en vanlig konsert. Lyden ble overført til den andre salen (Zetlitz), der publikum kunne bevege seg omkring, sitte eller legge seg ned i ulike soner. Videoprojeksjon, lysdesign og kunstinstallasjoner var inspirert av Messiaens sterke forhold til visuelle inntrykk.

EN NI TIMERS TOTALOPPLEVELSE

«Messiaen minutt for minutt» konseptet varte fra kl 15:00 til 24:00, og har aldri vært gjort tidligere. Det ga publikum en unik anledning til å dykke ned i et livsverk som ble til mellom 1928 og 1984. Et tidløst musikalsk univers, i spennet mellom det dramatisk intense og det himmelsk meditative.

HISTORISK KONSERTMARATON I STAVANGER

Mange mener at Olivier Messiaen er den største orgelkomponisten etter Bach. Med inspirasjon fra forskjellige kilder som fuglesang, indiske rytmer, glassmalerier og religiøs mystikk utviklet han et eget univers av klang som aldri slutter å fascinere. Den 17.11.2018 arrangerte Stavanger konserthus en unik framførelse av hans samlede orgelverk.

PARALLELL KONSERT  I TO SALER

I den ene salen (Fartein Valen) ble musikken spilt på orgelet, med publikum i benkeradene som på en vanlig konsert. Lyden ble overført til den andre salen (Zetlitz), der publikum kunne bevege seg omkring, sitte eller legge seg ned i ulike soner. Videoprojeksjon, lysdesign og kunstinstallasjoner var inspirert av Messiaens sterke forhold til visuelle inntrykk.

EN NI TIMERS TOTALOPPLEVELSE

«Messiaen minutt for minutt» konseptet varte fra kl 15:00 til 24:00, og har aldri vært gjort tidligere. Det ga publikum en unik anledning til å dykke ned i et livsverk som ble til mellom 1928 og 1984. Et tidløst musikalsk univers, i spennet mellom det dramatisk intense og det himmelsk meditative.

OM KOMPONISTEN

Olivier Messiaen

Olivier Messiaen regnes av mange som det 20. århundrets største orgelkomponist. Ser vi som helhet den musikken han skrev for orgel mellom 1928 og 1984, framstår den som et tydelig, mangfoldig og fascinerende kunsterisk prosjekt med en interessant stilmessig bue. Den har en egen evne til å fenge lyttere med ulik musikalsk bakgrunn.

OM UTØVERNE

Jennifer Bate (UK)

Få er vel mer fortjent til betegnelsen internasjonal autoritet på Messiaen enn Jennifer Bate. Hun arbeidet tett på komponisten i de siste 20 årene av hans liv, og var en av hans favorittutøvere. Hun har spilt inn Messiaens samlede verk, og var også den som i 1995 innviet Messiaen-festivalen i komponistens egen kirke, Trinité i Paris.

Thomas Ospital (FR)

Allerede før fylte 30 år har Thomas Ospital rukket å opparbeide en imponerende merittliste. I dette inngår internasjonale priser, undervisningsaktivitet, improvisasjon til stumfilmer, stillingen som organist ved Saint-Eustache i Paris, og sist men ikke minst organistjobben ved konserthusorgelet i Radio France.

Lidia Książkiewicz (PL/FR)

Den virtuose polske organisten Lidia Książkiewicz har vunnet en rekke internasjonale konkurranser både som pianist og organist. Hun underviser nå ved konservatoriet i Strasbourg, og organist i katedralen i Laon, Frankrike.

Kåre Nordstoga (NO)

Blant de aktive norske organistene er Kåre Nordstogas internasjonale karriere i særklasse. Han studerte bl.a. med David Sanger i London. Han har vært organist i Oslo Domkirke siden 1994. Han har gjort en rekke CD-innspillinger, bl.a. av Franck og Widor på franske historiske instrumenter, og av Bach på historiske orgler i Tyskland.

Thomas Lacôte (FR)

Etter å ha vært organist i katedralen i Bourges overtok Thomas Lacôte stillingen som Olivier Messiaen tidligere hadde ved Trinité-kirken i Paris. Han er selv aktiv som komponist og improvisatør, og er professor i analyse ved Paris-konservatoriet. Lacôte har også drevet forskningsarbeid på Messiaens musikk.

Nils Henrik Asheim (NO)

Organist ved orgelet i Stavanger konserthus har siden innvielsen i 2013 vært Nils Henrik Asheim, kjent som komponist av samtidsmusikk i mange sjangere. I Stavanger konserthus står han bak et konsertprogram som utvikler nye innfallsvinkler til bruk av orgelet.

James McVinnie (UK)

Det unge britiske stjerneskuddet James mcVinnie har vært assistent ved bl.a. St.Pauls Cathedral og Westminster Abbey, og gjorde sin debut i Royal Festival Hall i 2014. Han er kjent for sine mange samarbeid med komponister (bl.a. elektronika-artisten Squarepusher), har spilt solokonsert i Walt Disney Hall og opptrådt med LA Philharmonic under Esa-Pekka Salonen.

Colin Mark Andrews (UK/USA)

Colin Andrews er en veteran i forbindelse med Messiaens orgelmusikk. Den britiske organisten studerte bl.a. hos Lionel Rogg og hos Gillian Weir. Han er nå professor ved Indiana University og musikalsk leder ved First Presbyterian Church, Columbus. Andrews har spilt inn Messiaens samlede verk og er æresmedlem i “Association Grand Orgue Trinité Messiaen”.

Støttet av Norsk Kulturråd og Institut Français