SSO Klassikerserien: Romeo og Julie

fredag 17. april 202017. apr 2020 19:30 Kjøp

Fartein Valen
BILLETTER KR 80 - 545 (INKL. SERVICEAVGIFT)



Denne konserten inngår i Klassikerserien. Kjøp abonnement her.

Medvirkende:
Nuno Coelho, dirigent

Program:
Schumann: Genoveva, overture
Tsjajkovskij: Romeo og Julie
Prokofiev: Romeo og Julie, utdrag

Da teatertruppen Lord Chamberlain’s Men urframførte Romeo and Juliet en gang på begynnelsen av 1590-tallet, var teatermusikk en ganske primitiv affære. Ensemblet var en gjeng selvlærte, unge menn, som nylig hadde tatt til seg den unge og talentfulle William Shakespeare som skuespiller og forfatter.

Kostymer, kulisser og rekvisitter var det sma°tt med, regien ble stort sett improvisert i samspill med et bedugget publikum, som elsket a° komme med mer eller mindre konstruktive tilrop eller rett og slett blande seg inn i dramaet pa° scenen etter beste evne. I den grad det ble spilt musikk, var det mest som lydkulisser a° regne.

Men kraften og genialiteten i selve teksten overlevde disse tidlige forsøk pa° moderne teater, og gjennom a°rhundrene har dette makeløse dramaet inspirert komponister innen alle typer scenekunst. Det er blitt operaer, melodramaer og musikaler av det, og som vi fa°r høre i kveld: Symfoniske dikt og balletter.

Tsjajkovskijs ouverture-fantasi Romeo og Julie ble opprinnelig til under et anfall av intens kjærlighetssorg, etter et ulykkelig forhold unge Tsjajkovskij hadde hatt til sanger- innen De´sire´e Arto^t. Dette er ikke programmusikk bygget over dramaturgien i teaterstykket. Det er mer som en collage a° regne, der et av musikkhistoriens virkelig store kjærlighetstemaer, sannsynligvis litt inspirert av denne sangerinnen, blir filleristet og revet i stykker gang pa°

gang gjennom rasende konflikter, sverdkamper og motstridende følelser. Kjærligheten overvinner tilsynelatende gang pa° gang, men ma° til slutt gi tapt under de voldsomme og ekstremt virtuose fremstøtene.

Prokofjevs tre orkestersuiter over det samme dramaet er hentet fra en helaf- tens ballett som komponisten strevde med i nesten a°tte a°r. Før den endelig fikk sin premiere pa° Kirov (senere Mariinskij) Teater i 1940, etterlot den seg en serie med avlyste eller mislykkede oppsetninger: Musikerne mente musikken var uspillelig, danserne mente den var umulig a° danse til, koreografene fortvilte fordi karakterene i stykket døde i alt for stort tempo.

De forsøkte sa°gar a° skrive om slutten slik at Romeo og Julie levde lykkelig alle sine dager, men tok etter hvert
til vettet og beholdt stykket som en tragedie. I dag sta°r ba°de balletten og orkestersuitene igjen som noe av det fineste som noensinne er skrevet av musikk til Shakespeares mest berømte drama.

Arrangør: Stavanger Symfoniorkester

Klassikerserie Klassisk musikk Stavanger Symfoniorkester Student Symfoni