SSO Hovedserien: Rakhmaninovs legendariske klaverkonsert nr. 2

torsdag 05. mars 202005. mar 2020 19:30 Kjøp

Fartein Valen
BILLETTER KR 80 - 545 (INKL. SERVICEAVGIFT)



Denne konserten inngår i Hovedserien. Kjøp abonnement her.

Rachmaninovs uforglemmelige klaverkonsert – resultat av kanskje den største psykiatriske suksessen i musikkhistorien – står mellom Liadovs dramatiske apokalypser og Lutoslawskis briljante konsert for orkester.

Medvirkende:
Stanislav Kochanovsky, dirigent
Behzod Abduraimov, klaver

Program:
Liadov: Fra Apokalypsen
Rakhmaninov: Klaverkonsert nr. 2
Lutoslawski: Konsert for orkester

Inn i musikken kl. 18.30 i VIP-rommet.

Liadovs Fra Apokalypsen er et symfonisk dikt for orkester fra 1910–1912. I dette symfoniske tabla°et bruker Liadov tre vers fra Johannes A°penbaring som forord til partituret til dette intenst dramatiske verket: “Og jeg sa° en annen sterk engel stige ned fra himmelen. Han var kledd i en sky, og det var en regnbue over hodet hans. Ansiktet var som solen, og bena var som ildsøyler. I ha°nden hadde han en liten bokrull som var rullet ut. Han satte den høyre foten pa° havet og den venstre pa° jorden og ropte med høy røst, som na°r en løve brøler. Da han ropte, lød røstene av de sju tordener.”

Rakhmaninovs andre klaverkonsert har lenge vært en publikumsfavoritt, med sine uforglemmelige melodier og blendende pianistiske effekter. Det er ganske bemerkelsesverdig at denne konserten ble til da hans karriere var pa° ba°nn. I 1897 ble hans første symfoni urfremført, den var en katastrofe, og Rakhmaninov gled inn i en dyp depresjon. Men han ble overtalt til

a° besøke legen Nikolai Dahl, som utførte hypnose pa° ham. Hans arbeid ma° bli regnet som den største psykiatriske suksessen i musikkhistorien, da Rakhmaninov ganske raskt begynte a° komponere igjen, og ferdigstilte sin andre klaverkonsert. Komponisten urfremførte den selv i Moskva i 1901 med stor suksess, og Rakhmaninov dediserte den med stor takknemlighet til Dahl.

Lutoslawskis Konsert for orkester fra 1950–54 gjorde komponisten internasjonalt kjent. Initiativet til dette verket kom fra dirigenten Witold Rowicki, som spurte Lutoslawski om han kunne skrive et verk basert pa° folketoner for Warszawa Filharmoniske Orkester. Verket ble til en

briljant orkesterparadegren, lik Barto´ks verk med samme navn, og ba°de kritikere og publikum bifalte verket. Lutoslawski brukte folkemusikkmateriale som ra°materiale for helt nye konstellasjoner, og hans valg av folkemusikk kan ogsa° sies a° ha en pragmatisk funksjon: A° sta° imot kritikken fra det kommunistiske regimet.

Arrangør: Stavanger Symfoniorkester

Hovedserie Klassisk musikk Stavanger Symfoniorkester Student Symfoni