SSO Hovedserien: Musikk og magi

torsdag 14. november 201914. nov 2019 19:30 Kjøp
Få billetter

Fartein Valen
BILLETTER KR 80 - 545 (INKL. SERVICEAVGIFT)



Denne konserten inngår i Hovedserien. Kjøp abonnement her.

Magi, mystikk og folklore i skjønn forening: vi får stifte bekjentskap med Liszts frenetiske Mefistovals, Liadovs mest skremmende marerittfigur fra den slaviske folkloren, Dvoráks middagsheks, og det hele avsluttes med Nielsens storslagne symfoni De fire temperamenter.

Medvirkende:
Ariane Matiakh, dirigent

Program:
Liszt: Mefistovals nr. 1
Liadov: Kikimora
Dvorák: Middagsheksen
Nielsen: Symfoni nr. 2
“De fire temperamenter”

Inn i musikken kl. 18.30 i VIP-rommet.

Liszts symfoniske dikt Mefistovals er basert på Faust-legenden, hvor Faust inngår en pakt med djevelen. I Liszts vals er Faust og djevelen (Mefistofeles) i et bryllup, hvor Mefistofeles underholder dem med forførende og berusende felespill. Faust danser med en vakker landsbyjente, og de valser som besatte ut av rommet, og inn i skogen. Klangen av fela blir svakere og svakere og nattergalen synger til slutt sin kjærlighetssang.

Liadovs Kikimora er basert på en annen figur fra slavisk folklore. Kikimora er en kvinnelig husånd som herjer rundt om dagen, mens hun om natten spinner sin rokk og planlegger onde gjerninger mot menneskene. Etter en illevarslende sakte introduksjon settes tempoet opp og blir mer ondskapsfullt da Kikimora fremstår på sine onde tokter. Men så ser Kikimora ut til å få nok, og kanskje for å plage et annet hus forsvinner hun på slutten, i likhet med verket som ender lavmælt.

Dvoráks symfoniske dikt Middagsheksen forteller historien om en mor som sier til sønnen sin at dersom han ikke oppfører seg fint, vil middagsheksen komme og ta ham ved middagstid. Verket starter fredelig, men plutselig høres en dissonerende tone i oboen (sønnen), som varsler om noe fryktinngytende. Heksen kommer, danser sin makabre dans, og da faren kommer hjem, finner han moren kollapset på kjøkkengulvet med den døde sønnen i sine armer. Musikken vokser til et stort klimaks og konkluderer med et siste latterskrik fra heksen.

Nielsen skrev selv programomtalen til sin andre symfoni De fire temperamenter: Første sats, kolerisk, illustrerer en som fekter dramatisk i luften; i den flegmatiske satsen så han for seg en lykkelig ung mann, sin mors øyensten og fredfull stemning. Et sterkt smerteskrik innleder den melankolske satsen, og til slutt den sangvinske, som fremstiller en sindig og makelig mann, som mener hele verden tilhører ham. Dette er kunst som imiterer kunst som imiterer livet.

Arrangør: Stavanger konserthus

Hovedserie Klassisk Stavanger Symfoniorkester