Kammermusikk med utsikt

lørdag 27. oktober 201827. okt 2018 14:00 Kjøp

Vip
BILLETTER KR 80 - 130 (INKL. SERVICEAVGIFT)



Program:

Johannes Brahms (1833-1897):
Klarinettkvintett i h-moll op.115
Medvirkende:
Håkon Vestly, klarinett
Sveinung Sand og Naho Nayuki, fiolin
Elisabet Skaar Sijpkens, bratsj
Ilmari Hopkins, cello

Dmitrij Sjostakovitsj (1906-1975):
Strykekvartett nr.3 i f-moll op. 73
Medvirkende:                            
Una Maja Vagner og Aya Muraki, fiolin
Tim Hansson Meng, bratsj
Jaakko Pulakka, cello

Velkommen til en uformell og spennende kammerkonsertserie med et variert program, der musikerne fra Stavanger Symfoniorkester spiller musikken de selv setter høyest.

Omkring 1885 trakk Johannes Brahms seg tilbake fra komponeringen, han var sterkt selvkritisk og trodde at hans kreative åre var brent ut. Da han fikk høre klarinettisten Richard Mühlfeld, -den fineste blåser han hadde hørt, ble han så inspirert at han gjenopptok komponeringen. I løpet av sommeren 1891 skrev Brahms både sin klarinett-trio (op. 114) og klarinett-kvintetten (op. 115), begge for Mühlfeld.

Kvintetten fikk sin urfremførelse med Richard Mühlfelt og Joachim-kvartetten, ledet av fiolinisten Joseph Joachim. Brahms samarbeidet tett med flere av sin tids ledende utøvere, og Joseph Joachim ble en viktig kilde til Brahm´s musikalske utvikling og de hadde et nært og langvarig vennskap.

Kvintetten har 4 satser og er skrevet for a-klarinett, etter modell fra Mozarts kvintett. Den har nydelige, syngende linjer med virtuose kontraster. Brahms hadde en forkjærlighet for melankoli og mørke farger, men alltid med et løfte om lys, samtidig som hans inspirasjon fra ungarsk folkemusikk skinner tydelig igjennom.

Dmitrij Sjostakovitsj var 11 år da Lenin kom til makten og han levde med det kommunistiske regimet hele livet, og han skiftet mellom å bli høyt verdsatt og sterkt kritisert i sitt hjemland. Flere av hans verker ble sensurert av Sovjet-myndighetene, men han hadde for det meste en karriere som kommuniststatens offentlige komponist, og var trolig en av dem som stille lærte seg å leve i et undertrykkende politisk system.

Da han skrev strykekvartett nr.3 i 1946, hadde forfølgelsen av artister og komponister allerede startet, og kvartetten ble raskt trukket fra alle offentlige fremførelser, en skjebne til felles med mange andre av hans verker fra denne perioden. Den ble presentert som en krigskvartett og Sjostakovitsj gav hver av satsene en undertittel: «Rolig ubevissthet om den fremtidige katastrofe», «Buldrende av uro og forventning», «Kreftene av krig er sluppet løs», «Hyllest til de døde», og «Det endelige spørsmål: Hvorfor og til hvilken hensikt?».

Disse var muligens for provoserende, og Sjostakovitsj trakk dem nesten umiddelbart, uten forklaring. Det kan ligge noe tvetydig og uuttalt under overflaten, men siste sats ender i ‘morendo’; utdøende, som en transformasjon til evig lys, og komponisten selv anså dette som et av hans fineste verk.

Varighet: ca. 1 time uten pause
Arrangør: Stavanger Symfoniorkester

Kammermusikk Klassisk Musikk